STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE W POWIATOWYM ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH DWD W PORĄBCE  

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu placówki z dziećmi:
  1. podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel  jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Personel traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie;
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnim obowiązują wszystkich pracowników, stażystów  i wolontariuszy;
  3. Pracownik jednostki w kontakcie z małoletnimi :
  1. zachowuje cierpliwość i odnosi się  z szacunkiem;
  2. uważnie wysłuchuje  i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
  3. nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
  4. nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
  5. reaguje w sposób adekwatny do sytuacji oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
  6. nie ujawnia drażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym,
  7. Dziecko ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione,  a dziecko o takim fakcie powinno być jak najszybciej poinformowane.
  8. W przypadku konieczności rozmowy z małoletnim na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie .
  9. Pracownikowi jednostki nie wolno w obecności małoletnich niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
  10. Pracownikowi jednostki nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
  11. Pracownik jednostki zobowiązany jest do równego traktowania dzieci, niezależnie od ich płci, narodowości,  orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  12. Pracownik jednostki zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych   w związku  z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.
  13. Pracownikowi jednostki bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):
  1. nawiązywać relacji seksualnych z małoletnim;
  2. składać propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
  3. proponować małoletnim  alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw. dopalaczy).
  4. uprawiać gier hazardowych oraz zachęcać do nich.

OBOWIĄZKI PRACOWNIKA PLACÓWKI

  1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnim, że w sytuacji, kiedy poczują   się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
  2. Opiekunowie zobowiązani są do przedstawienia dzieciom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w jednostce i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.
  3. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany  jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji .

ZASADY PODSTAWOWE – KONTAKT FIZYCZNY

(dotyczą wszystkich przebywających w placówce)

  1. Każde zachowanie z użyciem przemocy jest niedozwolone.
  2. Nie można małoletnich popychać, bić, szturchać, itp.
  3. Nie wolno dotykać małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
  4. Kontakt fizyczny  nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  5. Każda osoba, która ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego  lub wykorzystania seksualnego, zobowiązana jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach  z nim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  6. Niedopuszczalne jest również spanie w jednym łóżku z małoletnim podczas pobytu w placówce.
  7. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:
  1. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
  2. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się .

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE

NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW

  1. Pracownicy jednostki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
    1. małoletni jest brudny, nieprzyjemnie pachnie;
    2. małoletni kradnie jedzenie, pieniądze itp.;
    3. małoletni żebrze –  jest głodny;
    4. małoletni nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, okularów itp.;
    5. małoletni nie ma, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;
    6. małoletni  ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
    7. podawane przez małoletniego wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., małoletni często je zmienia;
    8. dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
    9. boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
    10. małoletni wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
    11. małoletni cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy,  mdłości itp.;
    12. dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się  agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.;
    13. małoletni ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);
    14. używa środków psychoaktywnych;
    15. nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);
    16. w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;
    17. małoletni jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;
    18. małoletni ucieka z domu;
    19. nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania małoletniego;
    20. małoletni mówi o przemocy.
  2. Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów,  to podejrzenie, że małoletni jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
    1. rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń małoletniego;
    2. rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem małoletniego;
    3. rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje ucznia     (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
    4. rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
    5. rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego;
    6. rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;
    7. rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;
    8.   rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;
    9.   rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;
    10. rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego;
    11. rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa;
    12. rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;
    13. rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI
PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNE DZIECKO LUB OPIEKUNA

  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie, związane z jednostką tj. pracownicy , wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące :
  1. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie dziecka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić dyrekcję, aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;
  3. jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec małoletnich np. krzyki, niestosowne komentarze zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie dyrekcji, aby mogła przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę.
  4. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią:
  1. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia małoletniemu bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunem dziecka i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony. Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym w § 9 ust.1;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego  i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami małoletniego i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
  3. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez jego opiekuna:
  1. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka. Informuje o możliwości telefonicznego  wparcia psychologicznego (całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222). W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd    w sytuację rodziny;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Powinien powiadomić dyrektora, który przeprowadzi rozmowę z rodzicem/opiekunem. Dyrektor placówki zobowiązany jest zawiadomić ośrodek pomocy społecznej.
  3. Z interwencji sporządza się notatkę służbową.

ZAPISY KOŃCOWE

  1. Placówka nie udostępnia małoletnim Internetu poza określonymi zajęciami edukacyjnymi.
  2. Przeglądu Standardów Ochrony Małoletnich dokonuje się raz w roku. Aktualizacje nanosi się w miarę potrzeb.
  3. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  4. Ogłoszenie następuje poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.
  5. Zasady podstawowe dotyczą wszystkich przebywających w placówce.
  6. Za wdrożenie Standardów odpowiada dyrektor.
  7. Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z dokumentem i stosowania się do jego zapisów.